FNV Lokaal Achterhoek gaat in debat met de provinciale lijsttrekkers

REGIO - Dinsdag 12 maart is er in De Radstake in Heelweg bij Varsseveld een debat met de lijsttrekkers van de verschillende politieke partijen die deelnemer aan de provinciale Statenverkiezingen.

Het manifest dat naar aanleiding van de FNV Lokaal Achterhoek Themadag over openbaar vervoer en arbeidsmarkt van 18 januari gemaakt is, zal dan worden aangeboden aan de politieke partijen en is leidraad bij het debat.

Na de verkiezingen wordt het manifest tevens aangeboden aan de informateurs en de formateur van de nieuw te vormen provinciale coalitie. 

De bereikbaarheid van de Achterhoek is voor de regionale en lokale economie en arbeidsmarkt van groot belang. De spoorverdubbeling bij Doetinchem is een eerste stap. Maar spoorverdubbeling tussen Zutphen en Apeldoorn zou voor de Achterhoek al een half uur minder reistijd opleveren naar Amsterdam én is in combinatie met een verbindingsboog bij Voorst 'goed' voor een directe treinverbinding tussen Apeldoorn, Arnhem en Nijmegen.

Den Haag maar ook de provincie denken kennelijk dat Nederland bij de oostgrens ophoudt, maar wij weten hier in de Achterhoek  hoe belangrijk de verbindingen over de grens zijn.'' In dat kader pleit FNV Lokaal Achterhoek dan ook oa voor herstel van de spoorlijn van Winterswijk naar Borken(-Gelsenkirchen), zodat een rechtstreekse verbinding tussen Apeldoorn en het Ruhrgebied ontstaat, herstel van de busverbinding tussen Bocholt en Aalten met overstap op de trein naar Düsseldorf en een goede busverbinding tussen Doetinchem en Emmerich met overstap op de bus naar Kleve en Nijmegen en de trein naar Oberhausen/Düsseldorf.

Als gevolg van de files - de A12 tussen Duitse grens en Arnhem stond in 2018 wederom in de landelijke file-top 10 - verlaten mensen de Achterhoek en Liemers om de lange reistijden te vermijden en kans op werk te vergroten. 'Jongeren en jonge gezinnen trekken weg, dorpen en platteland bloeden dood'. 

De slechte bereikbaarheid maakt de regio minder aantrekkelijk voor toeristen en minder aantrekkelijk als vestigingsplaats. En nieuwe werkgelegenheid, waarvan toerisme, smart industry en logistiek belangrijke pijlers zijn, is nodig om de transitie te maken van landelijk, agrarisch gebied naar een nieuwe eeuw. Daarin is het niet alleen van belang dat er meer, beter en beter aansluitend openbaar vervoer komt, maar ook dat in dat betere openbaar vervoer Wifi en moderne communicatiemiddelen voorhanden zijn om klaar te zijn voor de nieuwe eeuw.
 

Meer berichten